A győri Gyógypedagógiai Hálózat, a UNICEF és a Széchenyi István Egyetem közös szervezésében valósult meg nemrégiben az a gyógypedagógiai konferencia, amelynek középpontjában a gyermekek idegrendszeri fejlődése és az okoseszközök erre gyakorolt hatása állt. A szakmai rendezvényen részt vettek a gyógypedagógia szakos hallgatók is, akik hasznos gyakorlati tapasztalatokra tehettek szert.
A sajátos nevelési igényű (SNI) és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) gyermekek ellátását Győrben a Sün Balázs Óvoda Gyógypedagógiai Hálózata végzi az óvodákban. A szervezet nemrégiben a Széchenyi István Egyetemmel és az ENSZ Gyermekalapjával, az UNICEF-fel együttműködésben szakmai konferenciát rendezett, melynek az egyetem Menedzsment Campusa adott otthont. Az esemény központi témája a gyermeki idegrendszer fejlődése volt, amit az elismert előadók más-más szempontból közelítettek meg.
Grichisch Éva, a Gyógypedagógiai Hálózat BTMN-hálózatvezetője szerint a konferencia a szakma legégetőbb kérdéseire kereste a választ
(Fotó: Dudás Máté)
Az előadások mindegyike az okoseszközök használatának idegrendszerre és annak fejlődésére gyakorolt hatását járta körül. Neuropszichológiai megközelítésből vizsgálta a témát dr. Donauer Nándor, aki főként részképességzavarokkal küzdő gyermekekkel foglalkozik, dr. Szvatkó Anna gyógypedagógus, klinikai szakpszichológus pedig mozgásfejlődési fókusszal beszélt az idegrendszer fejlődéséről. Dr. Schneider Julianna gyermekgyógyászként adott elő, míg a Gyógypedagógiai Hálózat munkatársa, Flaskár Ildikó logopédusként osztotta meg tapasztalatait.
A rendezvényre nemcsak az ellátást végző gyógypedagógusokat, hanem a pedagógia más területén dolgozókat és az egészségügyi szakembereket is várták. Emellett az eseményen részt vettek a Széchenyi-egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai-, Humán és Társadalomtudományi Karának gyógypedagógus hallgatói is.
„A konferencia által a hallgatók olyan szakmai tapasztalatokkal gazdagodhattak, melyeket biztosan hasznosítanak majd munkájuk során. Nagy öröm számunkra, hogy együttműködhetünk a Széchenyi-egyetem gyógypedagógusképzésével, és tapasztalatainkkal hozzájárulhatunk az oktatáshoz. Terveink szerint a mostani konferencia hagyományteremtő volt, és a nagy érdeklődésre való tekintettel jövőre is visszatér”
– húzta alá Grichisch Éva, a Gyógypedagógiai Hálózat BTMN-hálózatvezetője.
A konferencia iránt nagy érdeklődés volt a gyógypedagógusok, a hallgatók, valamint a pedagógiai és egészségügyi szakemberek körében egyaránt.
(Fotó: Dudás Máté)
A Széchenyi-egyetem és a hálózat a konferencián túl is számos területen együttműködik: a szervezet szakemberei részt vesznek a gyakornokok oktatásában, jelen vannak a záróvizsga-bizottságokban, hozzájárulnak a szakdolgozati bírálatok elkészítéséhez. A további tervek közt szerepel, hogy más, belső továbbképzésekbe is bevonják a gyógypedagógia szakos fiatalokat. Ennek célja, hogy a hallgatók minél több gyakorlati ismeretet sajátítsanak el tanulmányaik alatt, és mihamarabb megismerkedhessenek olyan specifikus módszertanokkal – például az állatasszisztált terápiával –, amelyeket a hálózat gyógypedagógusai alkalmaznak.
„Képzésünk nagy hangsúlyt fektet a gyakorlatközpontúságra, így fontosnak tartjuk, hogy a terepen dolgozó gyógypedagógusokkal, illetve a társszakmák képviselőivel is jól működő, aktív kapcsolatunk és párbeszédünk legyen. Ez jelentős záloga annak, hogy hallgatóink minden szempontból a lehető legfelkészültebben kezdhessék meg tanulmányaik befejeztével munkájukat. Szakmai oldalról pedig az együttműködés azért is fontos, mert érezhetően segíti a munkaerő-utánpótlás biztosítását a gyógypedagógiai intézményekben”
– hangsúlyozta Szabóné dr. Pongrácz Petra egyetemi adjunktus.