Lezárult a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karán a „Tehetséges STEM lányok” projekt. A komplex pályaorientációs és tehetséggondozó program célja a műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai területek népszerűsítése volt.
A Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kara tavaly 18.201.000 forint támogatást nyert el a Nemzeti Tehetség Program pályázatán. Ennek köszönhetően 2023 szeptemberétől elindult a „Tehetséges STEM lányok a Széchenyi-egyetemen (SZE GIRLS)” program, amely a műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai területeken felsőfokú tanulmányokat folytatók arányának növelését tűzte ki célul, kiemelten a lányok körében.
A projektet lezáró szeptember 19-i sajtótájékoztatón Petzné dr. Tóth Szilvia dékánhelyettes, projektmenedzser elmondta, az Apáczai-kar által összefogott, de az egyetem számos más egységét érintő programban pályaorientációs tanácsadások és kitelepülések, laborlátogatások, robotika és programozás képzések, sőt még egy fenntarthatósági projektverseny is megvalósult. Ezeken egy év alatt több mint 1500 általános és középiskolás diák vett részt, és az elért fiatalok kétharmada lány volt.
„Eredeti terveink szerint a környékbeli járásokba szerettünk volna eljutni, ugyanakkor ennél sokkal messzebbre ért el a program. A projektversenyre az ország másik végéből is érkeztek pályamunkák, pályaorientációs kitelepülésünkkel pedig még a határon túlon is jártak a kollégák” – mondta el Petzné dr. Tóth Szilvia. Hozzátette: a meghirdetett lehetőségek olyan népszerűnek bizonyultak, hogy sok esetben többszörösen túlteljesítették a kezdetekkor kitűzött célokat: a robotika és programozás képzésen például négy csoport helyett 16 indult el, több mint 200 résztvevővel.
Petzné dr. Tóth Szilvia dékánhelyettes rendkívül sikeresnek értékelte a programot.
(Fotó: Dudás Máté)
„A gyerekek számára kialakított képzések terén az egyetem úttörőnek számít, elsőként hozott ugyanis létre számukra mikrotanúsítványt nyújtó kurzusokat. Ilyen a robotika és programozás képzés is, amelyre már általános iskola második osztálytól jelentkezhettek a tanulók” – fejtette ki Boros Norbert programfelelős. „A problémamegoldó, logikus gondolkodás kialakítását érdemes minél fiatalabb korban elkezdeni, erre pedig az egyik legjobb céleszköz a gyerekbarát, programozható Lego-robot, ami a képzés alapeszköze volt” – fűzte hozzá.
Dr. Lampert Bálint programfelelős a fenntarthatóságot központba helyező projektversenyről számolt be, amelyre két kategóriában – hulladékból robot és textilhulladékból táska – jelentkezhettek a csapatok. „Nagyon nehéz volt győztest hirdetni a táskák esetében, mert ötletes és szép pályamunkákat nyújtottak be a versenyzők. Végül a győri Baksa-gimnázium dákjainak farmeranyagból készült darabja lett a győztes, ami a legkisebb súlyú volt a mezőnyből” – részletezte. A hulladékrobotok kategóriájában az edelényi Szent Miklós Görögkatolikus Iskola STEMberek elnevezésű csapata diadalmaskodott, akik műanyag palackokból alkottak önjáró robotot.
„Nagy öröm számunkra, hogy a projektnek az Apáczai-kar adhatott otthont, ahol a pályaorientáció képzéseinkben és együttműködéseinkben is jelentős szerepet kap” – húzta alá dr. Pongrácz Attila dékán, kiemelve az egyetem más egységeivel szoros összefogásban megvalósult programok minőségét és a projekt interdiszciplináris jellegét. Hozzátette: a tanítóképzés által az intézménynek komoly felelőssége van abban, hogy a felnövekvő generációk minél korábban találkozzanak a természettudományi területekkel.
„A Széchenyi István Egyetem elkötelezett a minőségi oktatás és a tehetségfejlesztés terén, amelyen belül nagy hangsúlyt kap a műszaki, informatikai, természettudományos területeken tehetséges diákok bevonzása, tájékoztatása és motiválása. Ennek érdekében számos tehetségprogramot működtetünk, kutatási projekteket, érzékenyítő képzéseket és fejlődést segítő programokat dolgozunk ki és valósítunk meg” – mondta el az egyetem vezetőségének képviseletében dr. Konczosné prof. dr. Szombathelyi Márta, az Egyetemi Tudományos Diákköri Tanács és a Tehetségsegítő Tanács elnöke. Hozzátette: ez a projekt kitűnő példa az intézmény számára fontos tehetséggondozó tevékenységre és a műszaki pályaorientációra.
A programban részt vett diákok kétharmada lány volt.