Rangos konferencián fogadta a hazai közlekedési szakmát a Széchenyi István Egyetem

„A jövő útján navigálva” mottóval rendezte meg a Széchenyi István Egyetem és a Közlekedéstudományi Egyesület a XIV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferenciát Győrben. A résztvevők 88 előadást és érdekes kerekasztal-beszélgetéseket hallhattak az ágazat aktualitásairól a szakma jeles képviselőitől, közlekedési vállalatok vezetőitől. Az intézmény a nemzetközi hallgatókat is bevonta a rendezvénybe, akik az angol nyelvű szekciókon kapcsolódtak be a tudományos munkába.

A közlekedéstudományi konferenciát a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszéke hívta életre a hazai szakmai együttműködések elősegítésére, a tudományos kutatások bemutatására és a publikálási lehetőségek bővítésére. Az intézmény 2011 óta szervezi a programot, 2014 óta a Közlekedéstudományi Egyesülettel karöltve. A rendezvénysorozat 2016-tól vált nemzetközivé az angol nyelvű szekciók révén.

Az idei, kétnapos konferenciát dr. Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára nyitotta meg. Mint mondta, az esemény kitűnő alkalom arra, hogy az iparági szereplők, a közlekedési szakemberek és a közigazgatás képviselői közösen tudják áttekinteni a legfontosabb változásokat. „Az utóbbi tíz-tizenöt évben történelmi léptékű közútfejlesztés zajlott Magyarországon: 870 kilométer autópálya, több mint ezer kilométer gyorsforgalmi úthálózat épült, amelybe 2025-re 22 megyei jogú várost kapcsolunk be közvetlenül. 2010-ben három gyorsforgalmi határmetszéssel rendelkeztünk, 2025-re ez a szám már tíz lesz” – sorolta.

Dr. Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára nyitotta meg a konferenciát.

(Fotó: Májer Csaba József)

A helyettes államtitkár kitért a vasúti közlekedést érintő infrastrukturális fejlesztésekre és a közösségi közlekedési tarifarendszer átalakítására, az ország- és vármegyebérletek bevezetésére is. Kiemelte, ennek eredményességét mutatja a növekvő utasszám: csak májusban közel 900 ezer bérletet váltottak meg a közlekedők. „A szabályozási oldalon is jelentős munka zajlik. A naprakészséget erősíti közel 150 jogszabály tavalyi módosítása, és több terület felülvizsgálata jelenleg is tart, köztük a közúti közlekedés szabályrendszerének megújítása” – ismertette. Az uniós szabályozással kapcsolatban kiemelt feladatként említette a zöldátállás keretrendszerét, amely alapvetően érinti majd a teljes közúti közlekedést.

A konferencia résztvevői 88 közlekedéstudományi előadást hallgathattak meg.

(Fotó: Májer Csaba József)

Dr. Tóth János, az idén 75 éves Közlekedéstudományi Egyesület társelnöke elmondta, az egyetem által útjára indított rendezvény szervezésébe annak jelentősége miatt kapcsolódtak be, amely a kezdetben szűkebb körű szakmai fórumból nemzetközi konferenciává fejlődött. „Évről évre azért rendezzük meg a programot, hogy a résztvevők bemutathassák tudományos munkásságukat. Az általunk kiadott Közlekedéstudományi Szemle hamarosan bekerül az Open Journal System rendszerbe, s reményeink szerint néhány éven belül Scopus-regisztrált folyóirattá válik. Így tudományos eredményeink nemcsak hazai, de nemzetközi szinten is könnyebben megismertethetők lesznek” – hangsúlyozta.

Dr. Horváth Balázs, a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének vezetője a rendezvény házigazdájaként üdvözölte a résztvevőket. „A globális tudás megosztása szempontjából örömteli, hogy hazánk elnyerte Európa legnagyobb közlekedési konferenciája, a Transport Research Arena 2026-os megrendezését. A négynapos program a teljes közlekedési szektort Budapestre vonzza majd. Az előkészítő folyamat a Közlekedéstudományi Intézet vezetésével indult el, amelyben egyetemünk is szerepet vállal” – emelte ki. Hozzáfűzte, a szakma csúcseseménye kitűnő alkalom lesz arra, hogy az intézmény megmutassa kutatási eredményeit és újabb kapcsolatokat építsen. „Ez a célja a győri konferenciának is, amelyen a két nap alatt 88 előadás hangzik el. Az angol nyelvű szekciók a külföldi partnereket és a nemzetközi hallgatókat célozza” – összegezte a tanszékvezető.

Veigl Gábornak, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatójának nyitóelőadásával indult a szakmai program, amelyet az ágazat aktualitásait megvitató kerekasztal-beszélgetés követett (a felvételen balról jobbra) Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, dr. Kormányos László, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgató-helyettese, Kameniczky Ákos Péter, a Volánbusz Zrt. üzemeltetési főigazgatója, dr. Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár és Veigl Gábor részvételével.

(Fotó: Májer Csaba József)