Bármi is történik a versenyszezonban, a 2024-es évet nagybetűkkel írják majd a SZEngine Team krónikás könyvébe: egyrészt idén két Formula Student-versenycsapat autójában is győri szív „dobog” majd, másrészt most nyit a gárda először a hibrid hajtások irányába, olyannyira, hogy ősszel már tesztelik is az innovatív technológiát. A Széchenyi-egyetem motorfejlesztő hallgatói csapata a versenyek előtti szokásos rollout eseményén leplezte le elkészült fejlesztéseit.
A Formula Student egy világméretű versenysorozat, ahol hallgatók által tervezett és épített autók vetélkednek egymással. A járművekbe általában gyári motorokat építenek be, a Széchenyi István Egyetem csapata, az Arrabona Racing Team azonban különleges helyzetben van: ők a SZEngine Team által egyedileg fejlesztett erőforrást használják, amely mindmáig példátlan együttműködés a sorozat történetében.
Az Audi Hungaria Belső Égésű Motorok Tanszéke, motorfejlesztési részlege, valamint a Széchenyi István Egyetem hallgatói közösen hívták életre 2008-ban a SZEngine Teamet, amelynek jelenleg 44 aktív tagja van. A gárda a nyári versenyszezon előtt minden évben bemutatja az aktuális fejlesztéseit, a rendezvényre idén a Győri Innovációs Park épületében került sor.
A SZEngine Team rollout rendezvényére a Győri Innovációs Parképületének aulájában került sor.
(Fotó: Horváth Márton)
„Az első fejlesztések még sok gyermekbetegséget hordoztak, de az azóta eltelt bő évtizedben rengeteget fejlődött a csapat. Olyan professzionális szervezetté alakult át, amely képes átadni a tudást a következő generációnak, melynek révén egyre jobb és jobb motorokat képesek előállítani. Ez a gyakorlatorientált oktatási forma a legjobb módja az iparban is használható tudás megszerzésének”
– fogalmazott köszöntőjében dr. Dogossy Gábor, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja.
Dr. Dogossy Gábor emlékeztetett: a SZEngine Team mindig kiállt amellett, hogy oktatók csak tanácsokkal és mentorálással segíthetnek, de a tervezésben csak hallgatók vehetnek részt.
(Fotó: Horváth Márton)
Pap Róbert csapatvezető az idei szezon kapcsán büszkén jelentette be, hogy
a SZEngine Team 2024-ben valódi motorbeszállítóvá vált, ugyanis testvércsapatuk, a szintén a Széchenyi-egyetem égisze alatt működő Arrabona Racing Team (ART) mellett az Óbudai Egyetem csapata, az Óbuda University Racing Team (O.U.R. Team) is SZEngine-versenymotorral vág neki az évadnak.
Ez azt jelenti, hogy idén két belsőégésű motort is készítettek, a csapatok eltérő elvárásainak megfelelően: az ART számára a korábban is használt szívómotor továbbfejlesztett változatát, amelyet SZ24+-ra kereszteltek, az O.U.R. Team részére pedig egy turbófeltöltővel ellátott motort, az SZ24-T-t.
Pap Róbert csapatvezető bejelentette, a SZEngine Team régi álma vált valóra azzal, hogy igazi motorbeszállítóvá vált.
(Fotó: Horváth Márton)
A motorokat Marschall Márton, a csapat konstrukciós vezetője mutatta be.
„Az ART által használt SZ24+ alacsony fogyasztású és nagy teljesítményű, amelynek megbízhatóságát és hatékonyságát tovább javítottuk. Bővítettük az airboxunkat, ezzel a motort magasabb fordulatszámon is elegendő levegővel tudjuk ellátni, átalakítottuk a kuplungfedelet és a külső olajköri hűtőrendszert is módosítottuk. Az SZ24-T különlegessége, hogy turbófeltöltővel láttuk el, emiatt számos egyedi alkatrészt kellett terveznünk, és a fékpadunkat is át kellett építenünk a tesztelés miatt”
– fejtette ki.
Mint elhangzott, a csapat rendkívül élvezte, hogy ugyanazt az alapmotort szabadon, több irányba is tudják alakítani. A korábbi években megszokott fejlesztési kereteken túl ez frissességet, izgalmakat, kihívást hozott a SZEngine Team életébe, ami felpezsdítette a tagokat – különösen azt találták inspirálónak, hogy turbófeltöltős motort készíthettek. Ugyanakkor a „vevői” spektrum szélesedése többletterhelést is ró rájuk a versenyszezonban, így jelentős szervezési, logisztikai ráfordítást igényel, hogy a futamok során mindkét csapatot ugyanolyan magas színvonalon tudják segíteni. Pap Róbert csapatvezető megjegyezte, egyelőre elégedettek két csapat támogatásával, ez le is foglalja erőforrásaikat, de nyitottak újabb beszállítói együttműködésekre.
Marschall Márton ismertette a két motor paramétereit. SZ24+: 80 lóerő, 65 Nm nyomaték, 14:1 kompresszióviszony és 10100 maximális fordulatszám. SZ24-T: 95 lóerő, 90 Nm nyomaték, 10:1 kompresszióviszony és maximális 9500 fordulatszám.
(Fotó: Horváth Márton)
A motorok leleplezése előtt sor került egy kerekasztal-beszélgetésre, amelyen Deák Maximilián korábbi konstrukciós vezető moderálásával a csapat prominensei, Pap Róbert csapatvezető, Marschall Márton konstrukciós vezető és Posvanc Olivér mellett Szigeti Márk alapító tag és Simon Gergely, az Audi Hungaria minőségbiztosítási részlegének képviselője vettek részt. A SZEngine Team terveiről is szó esett, így a szélesebb nyilvánosság is megismerhette a projektjeiket. Mint kiderült, a csapat hibrid hajtás fejlesztésén dolgozik, amelynek tesztelése már ősszel elkezdődhet.
„A hibrid hajtás egy belsőégésű és egy elektromos motor együttes használatát jelenti, esetünkben párhuzamos architektúrában. A hátsó kereket belsőégésű motor hajtja majd továbbra is, az első tengely hajtása villanymotorral valósul meg. Abban bízunk, hogy szeptembertől már tesztautóba tudjuk helyezni a prototípust és minden hozzá szükséges komponenst”
– árulta el Posvanc Olivér. Hozzátette, a csapat – amíg csak a Formula Student versenyszabályzata engedi – kitart a belsőégésű motorok fejlesztése mellett, de az aktuális trendeket sem hagyja figyelmen kívül, ezért fordult a hibrid hajtások felé. Ez olyan felfedezetlen terület, amelyben hatalmas potenciál rejtőzik, és ami extra motivációt biztosít a csapattagok számára.
A kerekasztal-beszélgetésen arról is szó esett, hogy a SZEngine Team-ben szerzett gyakorlati és az egyetemen elsajátított elméleti tudás együttese versenyképes mérnököket képez az ipar számára.
(Fotó: Horváth Márton)
Az idei szezon kapcsán Pap Róbert csapatvezető portálunknak elmondta, mindkét csapattal ugyanazon a három versenyen vesznek részt: az FS Austrián, a spielbergi pályán, az FS Easten, amelyet idén a Hungaroring helyett a ZalaZone-on rendeznek és a horvátországi FS Alpe Adria megmérettetésen.
A SZEngine Team tagjai a motorok leleplezése után.
(Fotó: Horváth Márton)