A „Top 100 Magyar Találmány és Fejlesztés” között tartják számon 2022-ben a Gyuris Attila és csapata által képviselt Advanced Drivetrain Technology (ADT) startup innovatív újdonságát, amely a belsőégésű motorok világában ígérkezik kiemelkedő jelentőségűnek és egyben költséghatékonynak. A Széchenyi István Egyetemen végzett járműmérnök szerint vállalkozói szemléletének kialakulását és cégük sikerét alma matere támogatta.
Mi kell ahhoz, hogy valaki még hallgatóként olyan startupot alapítson, amelynek fejlesztésére az egész ország felfigyel? – erre kerestük a választ, amikor felkerestük Gyuris Attila járműmérnököt. A fiatal szakember ugyanis csapatával tavaly elnyerte a Startup Campus 66,5 millió forintos támogatását, így a Széchenyi István Egyetemen megalakult, ADT nevet viselő vállalkozása kifejlesztheti azt az átalakított motorblokkból és egyedi hengerfejből álló prototípust, amely először a motorsportban, később pedig az utcai járművek számára is jelentősen növelné a belsőégésű motorok teljesítményét.
Az Advanced Drivetrain Technology (ADT) négytagú csapata a Széchenyi István Egyetemen, a SZEngine Formula Student Team hallgatói csapatban kezdett el komolyabban foglalkozni versenymotor-fejlesztéssel, és annak műszaki és gazdasági oldalával. A képen hátul, balról jobbra: Györkös Szabolcs, Gyuris Attila, Szűr Levente; elől balról: Kovács Kristóf, Holik László. (Fotó: Horváth Márton)
Versenyképes technika
A projekt célja, hogy az ADT bemutassa, milyen lehetőségek rejlenek abban, ha a modern mérnöki szemléletet és technológiát ötvözik egy korszerűtlen és már nem igazán versenyképes technikával. A folyamat során a járműipar innovatív gyártási és megmunkálási metódusait implementálják a kisszériás belsőégésű motorfejlesztésbe. A felhasználóknak ezáltal lehetőségük nyílik olyan kifinomult műszaki megoldások alkalmazására, amelyek korábban csak sorozatgyártású modelleknél voltak elérhetőek a költségek alacsonyan tartása mellett.
„Számomra a Széchenyi István Egyetem egyik hallgatói csapata, a SZEngine Formula Student Team nyitotta ki a világot. Már a felvételi időszakában felfigyeltem eredményeikre, a velük való beszélgetés után pedig már biztosan tudtam, hogy a győri egyetem gyakorlatorientált járműmérnöki képzésével a legjobb utat választom” – utalt vissza a kezdetekre a Csongrád megyei Domaszékről származó mérnök. Mint mondta, a győri egyetemtől végül sokkal többet kapott, mint amit várt.
Az alapképzés első évében csak a tanulásra, a beilleszkedésre és a röplabdára koncentrált, utóbbiban felmutatott eredményei elismeréseként sportolói ösztöndíjban is részesült. Amikor felvételt nyert a SZEngine-hez, akkor kezdett el igazán elmerülni a motorfejlesztés világában. Olyannyira sikerrel, hogy a 2017-18-as szezonra a csapat konstrukciós vezetőjeként tevékenykedett Kovács Kristóffal együtt, Györkös Szabolccsal pedig, meghívást kapott a „3D-Druck in der Automobilindustrie” konferenciára Münchenbe, hogy ott mutassák be csapatuk által kifejlesztett, 3D szinterezéssel gyártott motorjukat a világnak.
Gyuris Attila számára a Széchenyi István Egyetemen nyílt ki a világ. (Fotó: Horváth Márton)
A siker receptjét kapta a Széchenyin
„Ez jelentette számomra a fordulópontot. Hálás vagyok, hogy a Széchenyi István Egyetemen lehetőségem nyílt csatlakozni a csapathoz, a tanulás mellett sportolni és a szakmámba vágó gyakornoki majd főállást is vállalni. Leginkább azért szerettem itt tanulni, mert a SZEngine-nél kipróbálhattam mindazt, amiről az előadásokon hallottam, s így komplex ismeretekre tehettem szert. Nem csak azt sajátíthattam el, hogyan szereljek vagy állítsak össze egy motort, hanem azt is, hogyan érdemes megszervezni a munkafolyamatokat, hogyan építsek fel egy kutatás-fejlesztési projektet. Emellett lehetőséget kaptunk arra is, hogy kommunikációs és vezetői képességeinket is javítsuk, ami szintén elengedhetetlen összetevője a sikernek” – vélekedettGyuris Attila. Kiemelte: rengeteget köszönhet dr. Hanula Barnának, a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kara dékánjának és Dudás Alexnek, az Audi Hungaria Zrt. fejlesztő mérnökének, mert oktatói közül ők adták azt a pluszt, ami elindította pályáján. Köszönet illeti Dósa Gábort, az Uni-Inno Kft. ügyvezetőjét is, hiszen ő végig a csapat mellett állt az ADT megalakulásakor és a projekt elindítása során. „Ők a mai napig inspirálnak tudásukkal, és saját példájukkal mutatták meg, hová juthatunk képzett szakemberekként” – mutatott rá az összefüggésre.
Mint mondja, tanulmányai alatt végig kézzelfogható volt számára, hogy a Széchenyi István Egyetem stratégiai célként kezeli a hallgatói körében a vállalkozói kultúra kialakítását, és ezzel egyidejűleg azt, hogy minél több, az akadémiai közegben született innovatív ötlet jusson el a piacra és a sikeres üzleti megvalósítás szakaszába. „Ehhez az ADT is óriási támogatást kapott az egyetemtől. Amint kialakult csapatunk összetétele és saját projektünk, mellénk álltak, hátteret és segítséget biztosítottak a tervünk kidolgozásához. Megtanították nekünk, hogyan érvényesülhetünk a befektetők előtt és milyen előnyökkel jár, ha a túl nagy álmok helyett inkább erősségeinkre koncentrálunk” – fejtette ki a fiatal szakember.
Az ADT: Györkös Szabolcs, Kovács Kristóf, Gyuris Attila, Szűr Levente, Holik László (b-j.)
(Fotó: Horváth Márton)
Közel a piaci bevezetéshez
Arra a kérdésre, hogyan változtatta meg mindennapjait az elnyert 66,5 millió forintos támogatás, nevetve azt mondta, „hosszabbá tette azokat”, hiszen mint kiderült, vállalkozásukra főállása mellett szabadidejében jut ideje, viszont azt így kollégáival teljes egészében az ígéretes szerelemprojektre áldozhatja.
Az ADT innovációja tavasszal a tesztelés fázisába érkezik, miután a motor a valóságban is bizonyít, a tervek szerint már idén júniusban a piaci bevezetés sikerére kell koncentrálniuk. „Izgalmas időszak előtt állunk, célunk, hogy megismertessük hazánk és a környező országok autóipari szakembereivel, mire vagyunk képesek, és bízunk benne, hogy innovációnk hatással lehet a jövő kutatásaira” – beszélt zárásként terveikről.
Így készül az ADT hengerfeje.