Tíz éve alakult meg a Széchenyi István Egyetem Tehetségsegítő Tanácsa, amelynek célja a bármely területen megnyilvánuló tehetség felismerése, fejlesztése, a tehetségek produktumainak hasznosulása, a tehetséggondozó programok összehangolása, az erőforrások bővítése – a lehető legszélesebb társadalmi összefogással. A tanácsban a tehetségsegítés iránt elkötelezett szakemberek, szervezetek, szervezeti egységek, műhelyek, programok képviselői működnek együtt. A fejlesztők folyamatosan fejlesztik magukat is a további sikerek érdekében, s a közelmúltban együttműködést támogató tréningen vettek részt.
A Széchenyi István Egyetem Tehetségsegítő Tanácsa (SZETT) 2014-ben alakult. Célja, hogy egyetemi szinten hangolja össze és reprezentálja a tehetséggondozást. Olyan platformot jelent, amelyben a tagok a tehetségmenedzsment feladatait egyeztetve, egymás között megosztva, közösen végzik. Kapcsolódik a Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program hálózatához is. A tanács munkájának is köszönhetően az egyetem a legmagasabb minősítésű, akkreditált kiváló tehetségpontként segíti a hallgatók előrehaladását.
A Széchenyi István Egyetem idén tízéves Tehetségsegítő Tanácsának tagjai nemrégiben együttműködést segítő tréningen fejlesztették magukat.
(Fotó: Adorján András)
Dr. Konczosné prof. dr. Szombathelyi Márta, a SZETT elnöke kifejtette, a tehetséggondozó tevékenység során, a közös cél érdekében széles körű összefogás alakult ki.
„A Tudományos Diákköri Tanács javasolta azon egyetemi egységek együttműködését, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a tehetséggondozáshoz. Ennek érdekében hoztuk létre a tanácsot, amelyhez mára több mint negyven szervezeti egység csatlakozott, többek közt a kilenc kar, a szakkollégiumok, a könyvtár, a Mobilis, a Járműipari Kutatóközpont, a hallgatói és a doktorandusz önkormányzat, az alapítványok és az egyesületek”
– sorolta. Hozzátette, hogy a tehetséggondozás egészen kicsi korban elkezdődik, ezért az egyetem szervezetei számos olyan programot kínálnak, amelyek már az óvodásokat is megszólítják. Az általános iskolások szervezett előadásokon, kísérleti bemutatókon, versenyeken, a középiskolások pályaorientációs programokon, felvételi előkészítőkön vehetnek részt. Utóbbiak az egyetemen folyó tudományos tevékenységbe is bekapcsolódhatnak, hiszen számukra a Tudományos és Művészeti Diákköri Konferencia (TDK) is nyitva áll.
„A tehetségsegítő munka hatékonyságát növeli, hogy az egyetem fenntartásában olyan oktatási intézmények működnek, mint az Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola, a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskola, a Szent-Györgyi Albert Egészségügyi és Szociális Szakképző Iskola vagy a Veres Péter Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, amelyek képzéseikkel kapcsolódnak az egyetemünk által kínált tudományterületekhez. A saját intézményeinken kívül is több iskolával működünk együtt” – hangsúlyozta dr. Konczosné prof. dr. Szombathelyi Márta.
Kiemelte, hogy az összefogás túlmutat az egyetemi kereteken, hiszen számos társadalmi szervezet és vállalati partner támogatására számíthatnak.
„A Co-Creation Kft. például együttműködést segítő tréninget tartott tagjaink számára, díjmentesen. Az együttműködést, a szervezeten belüli párbeszédet és együttes gondolkodást/cselekvést fontosnak tartjuk annak érdekében, hogy még hatékonyabban tudjuk támogatni a tehetségeket”
– mondta.
Dr. Takó Dalma korábban az egyetem jogi karának hallgatójaként, majd a doktorandusz önkormányzat vezetőjeként tapasztalta meg, hogy mekkora támogatást jelent a tehetséggondozás. Ma pedig már az intézmény oktatójaként maga is részt vesz a mentori munkában.
„Tanáraim inspiráltak arra, hogy induljak a TDK-n, először jogtörténeti, majd nemzetközi jogi témákban írtam dolgozatot. Ezek hatására egyre erősödött bennem az érdeklődés a tudományos munka iránt, ma pedig már magam is az egyetem munkatársa vagyok. Amit tehát az egyetemi tehetségsegítéstől kaptam, meghatározta a további utamat”
– fogalmazott. Megjegyezte, ma már ő segít a hallgatóknak abban, hogy részt vegyenek a tudományos életben. „Karunkon igyekszünk kis létszámú gyakorlati csoportokat kialakítani, ami kitűnő lehetőséget nyújt arra, hogy felismerjük a tehetségeket, és motiváljuk, mentoráljuk őket. Hasonlóan jó lehetőséget ad erre az évfolyamdolgozatok értékelése, amelyek akár sikeres tudományos diákköri dolgozat alapjául is szolgálhatnak. A Tehetségsegítő Tanács pedig nagyszerű fóruma annak, hogy a különböző területeken mentori feladatot is ellátó munkatársak megosszák egymással tapasztalataikat, jógyakorlataikat. A tanács munkája nagyban segít abban, hogy a tehetséggondozás egyre magasabb szinten működjön az intézményben” – mondta. Hozzáfűzte, fontos az is, hogy a mentorok is folyamatosan fejlesszék magunkat, többek között olyan tréningekkel, mint amelyen a napokban részt vehettek, és amelyen az együttműködés még hatékonyabbá tételét tanulhatták meg.